انجمن آبی گرافیک

نسخه‌ی کامل: طراحی ایوان خانه، پروژه راه یافته به جایزه معمار 96
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
معمار : بهروز شهبازی
موقعیت : شاهین شهر،اصفهان
مساحت : 410 متر مربع
سال ساخت : 2017
عکاس : حسین فراهانی
پروژه ایوان خانه نمونه ای بازسازی شده ی از ساختمان یک طبقه ی قدیمی در شهراصفهان می باشد که ویژگی های یک ساختمان چند طبقه را نیز دارا می باشد. طراحی ساختمان توانست به 10 نامزد جایزه معمار 96 در بخش مسکونی تک واحدی راه یابد. ایوان خانه با حفظ ساختار و ویژگی های مهم خود (ارائه فضای باز در عرصه های داخلی) دست به تغییر برخی ساختارها زده است. ساختمانی که در بافت شهری قرار گرفته و حدود 60 درصد از فضای زمین را اشغال نموده است. به این ترتیب، حدود 10 درصد از فضای باز به ضلع شمالی و 30 درصد به ضلع جنوبی اختصاص یافته اند.

ساختمان به مرور زمان در دهه 80 تکمیل شده، اما می توانید کالبد اولیه آن را در بطن ساختمان اصلی مشاهده کرد. ایوان خانه دارای متراژی 410 مترمربعی است که برای دو خانواده در قالب یک ساختمان سه طبقه طراحی شده است. ایوان خانه نشان دهنده ی همپوشانی فضاهای باز، نیمه باز و بسته است که چشم انداز خوبی را برای ساکنین خانه فراهم می کند . ایده ی کلی این بازسازی ابتدا به شکل ساخت یک تراس بزرگ در سمت شمالی خانه در فضای باز بود. دید ساکنان به بیرون توسط یک پرده کنترل می شود و به گونه ای طراحی شده که دید افراد دیگر به درون ساختمان محدود شده است.
علاوه بر این وجود مجموعه ای از فضاهای باز و نیمه باز شامل: ورودی سبز، تراس در پشت بام و اتاق خواب باعث ایجاد سیرکولاسیون منحصر به فردی شده است که نیاز های روزانه و فعالیت های شخصی افراد را تأمین می کند.


طراحی داخلی آرل-www.arel.ir